El control de la privacitat encèn Facebook

Si rectificar és de savis, Mark Zuckerberg segueix acumulant saviesa. El jove fundador de Facebook (26 anys) acaba d’anunciar que la primera xarxa social del planeta canviarà les normes de privacitat que va implantar fa pocs mesos davant la onada de protestes d’una bona part dels seus quasi 500 milions d’usuaris. De fet, per demà dilluns hi ha convocat el ‘Dia per donar-se de baixa del Facebook’, fruit del malestar acumulat pels més crítics davant la actitud -impassible fins aquesta setmana- de Zuckerberg i la seva gent.

Encara que ara han simplificat el sistema per determinar quina informació es vol compartir, el principal problema és que es tracta d’una plataforma que s’apropia de les dades i que està dissenyada per ser el més oberta possible, seguint la filosofia del seu fundador: “Si la gent comparteix més, el món será més obert i estarà més ben connectat. I un món més obert i més ben connectat és un món millor”.

Davant aquest panorama, han sorgit diversos moviments ‘anti Facebook’ com Openbook o Diaspora, que ha estat el que ha près més volada. Impulsat per quatre estudiants de Nova York, Diaspora vol crear una xarxa social descentralitzada, basada en programari lliure i distribuida en multitud de servidors (seeds), on les dades personals serien propietat de cada usuari.

L’expectació generada per aquesta iniciativa ha fet que ja hagin aconseguit prop de 200.000 dòlars en donacions per tirar endevant el projecte. Els seus promotors volen tenir-la en marxa el setembre. Serà el moment d’esvair els dubtes sobre les dificultats d’ús que aquesta nova xarxa podria plantejar als usuaris amb menys coneixements tecnològics.

Anuncis

One Comment on “El control de la privacitat encèn Facebook”

  1. Francesc ha dit:

    Difícil equilibri entre l’esperit obert, transparent que invoquen algunes plataformes i la privacitat de les persones que hi participen. Jeff Jarvis en el seu llibre “Y Google, ¿Cómo lo haría?” fa una defensa aferrissada del que anomena “l’ètica de la transparència”, i diu que ell predica amb l’exemple exposant la seva vida a la xarxa: renuncia al control sobre la seva informació en favor d’uns processos globals de sinceritat col·lectiva que ens faria més eficaços, en concret en el camp econòmic, per la bondad que la transparència aporta als mercats. Però el mateix Jarvis reconeix que alguna d’aquestes plataformes no són precisament un exemple de transparència. Ell posa l’exemple de Google que guarda silenci sepulcral sobre molts dels seus mecanismes de funcionament.
    En qualsevol cas, s’ha tornat a posar de manifest que, en el món digital, el poder (espero que no una il·lusió de poder) està en mans de la gent, i que les empreses sàvies, rectifiquen.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s